Inför Customer Loyalty Conference har vi intervjuat Anders Parment kring sitt föredrag på konferensen.
Dr. Anders Parment är författare, rådgivare, forskare och föreläsare, verksam vid Stockholm Business School samt Innsbrucks universitet. Anders har skrivit mer än 50 böcker om marknadsföring, hållbarhet, omvärldsanalys, prestationsmätning och generationer. Anders gillar att utmana etablerade uppfattningar - t ex i Det ängsliga samhället tillsammans med Anna Dyhre.
.
Jag kommer gå igenom:
Generationen är uppvuxen med både en lång period av tillväxt, sedan, pandemi, höga räntor, inflation och oro – de väljer trygghet när omvärlden är osäker. Trygghetstörstandet behöver däremot inte synas i hur man agerar på marknaden. Lojalitet är generellt på nedgång när det gäller konsumtion och val man gör som konsument, inköpare, medborgare.
Gen Z rör på sig snabbare, hoppar på mikrotrender så som hälsa, njuta av livet, woke/anti-woke – Vi får räkna med snabbare kast och svårare att förutsäga vad som händer – särskilt om man inte har koll på ungas tankar och värderingar. Relationsmarknadsföring är ingen självklarhet längre – transaktionsekonomin har delvis kommit tillbaka.
Gen Z ser inte på relationer på samma sätt som tidigare generationer. Både företag och Gen Z-medarbetare kommer verka för att ständigt utvärdera och hitta bästa lösningen. Jobbet som KAM förändras, krav på tillgänglighet och leverans är höga. Standardisering eller personalisering – vi kommer få se båda, liksom relationer och transaktioner. Företag behöver gå sin egen väg – flockbeteende hämmar innovation och utveckling.
Många kommuner ligger bra till här och de företag som kommer högt i rankningar av arbetsgivarattraktivitet – IKEA, Spotify, RISE, Volvo – har i allmänhet lyckats bra. Notera att undersökningarna bara görs för vissa (karriärmedvetna) målgrupper och att arbetsgivares popularitet skiljer sig åt från utbildning till utbildning (rankningar går efter profession)
.
.